SNMP Ağ Protokolü Temel Bilgiler

Batuhan Düzgün tarafından yayınlanmıştır 10. September 2010 21:37

Merhaba arkadaşlar Bilgisayar Ağları konusu kapsamında sizlerle birlikte SNMP protokolünün inleyeceğim.Öncelikle yazımızın içeriğini sıralayalım.
 
1-)SNMP Protokolü Tarihçesi
 
2-)SNMP Protokolü Temel Öğeleri ve OID Kavramı
 
3-)SNMP Protokolü Detayları ve PDU Yapısı
 
 Vakit kaybetmeden ilk önce birinci maddeden başlayalım.
 
 
SNMP Protokolü Tarihçesi ... 
 
  1980’lerinbaşında network üzerinde bulunan çok sayıda farklı tip cihaz hakkında bilgiedinmek system adminleri için büyük problem olmaya başlamıştı. Ozamanlar printer, switch, router’lar, print server ve modem gibi cihazların ipbilgileri başta olmak üzere cihazlara ait bilgilere erişmek ve durumlarınıdenetlemek büyük problemdi.LAN tarafı olduğu gibi işin birde WAN tarafı vardı. Buyüzden ‘80’ler başında temel anlamda bilgi ve özellikleri içeren ve her cihazıniçinde bu bilgileri bulunduran bir protokol gerektiğinin farkına varılmış vetemelleri o zamanlar atılmıştır.
 
İkinci maddemize geçmeden önce SNMP protokolünün tanımını yapalım.
 
 
SNMP Protokolü Nedir?
 
Basit Ağ Yönetimi Protokolü (SNMP), karmaşık TCP/IP ağlarınıyönetmek için kullanılan bir protokoldür. SNMP ile, yöneticiler ağbilgisayarlarını yönetmek için ağ yönetim yazılımlarını kullanmak yerine,merkezi bir bilgisayarı kullanabilirler. Ayrıca ağ performansını izlemek, ağlailgili sorunları algılamak, ağı kullananları ve nasıl kullandıklarını takipetmek için de SNMP'yi kullanabilirler. 
 
SNMP Protokolü Temel Öğeleri ... 
 
SNMP protokolü üç  temel öğeden oluşur.Bunlar MIB(Management Infırmation Base),NMS(Network Management System) ve Agent Yazılımı'dır.Şimdi bunları teker teker ayrı başlıklar halinde inceleyelim.
 
MIB (Management Information Base) : Her cihazın yerelinde bulunan, cihazdaki agent tarafındanerişim sağlanan ve cihazla ilgili bilgileri bulunduran bir veri tabanıdır. MIB kavramı bir ağaç yapısına benzetilebilir. Ulaşılmakistenen değeri tutan değişkene OID (Object IDentifier) adı verilir. Budeğişkenler ağacın dallarının en uç noktasında olup bir cihazla ilgili tek birdeğeri tutabileceği gibi kendisinden sonra gelen bütün alt dalları ifade etmekiçin de kullanılabilirler. Kökten ağaç dalına uzanan bu hiyerarşibirbirlerinden nokta ile ayrılmış sayı dizileriyle ifade edilir. 
 
NMS (Network Management System) : Yönetici tarafında çalışan SNMP yazılımıdır.
 
Agent Yazılımı : Cihazlar üzerinde çalışan,manager’a istediği bilgileri sunan ve yine manager’ın istediği değişikliklericihaza uygulayan program parçasıdır.Bu program cihazın içinde firmware ilebirlikte gelir, Enable ve Disable edilebilir.Agent’dan elde edilen bilgiler,Agent’ın MIB (Management Information Base) veritabanı içerisinde tutulur. 
 
 
 OID (Object Identifier) 
 
OID kavramı MIB 'te yer alan ağaç yapısındaki her düğümün numaralarının ardışıl olarak sıralanmasıyla elde edilir.Sonuçta tekil olan bir numara elde edilir.Bu numara her düğüme kadar gidilen yer için özeldir.Başka bir benzeri yoktur.Şimdi aşağıdaki bunları bir örnekle açıklayalım.
 
Örneğin: 1.3.6.1.2.1.1.5.0
1 :ISO (International Standart Organization) 
3 : Org (organization) 
6 : Dod (Department of defense)
1 : Internet
2:Mgmt (Network Management Entries)
1:Mib-2
1:System
5:System
0:Dalın sonundaki ilk girdiyi belirtir.
 
Yukarıdaki örnekte  yer alan numaralar  ardışıl şekilde  uzayarak OID numarasını oluşturur.Bu  numara tekil  bir yapıya  sahiptir.İlgili cihazın  MIB yapısı içinde bulunur.CihazlarınMIB’lerin  cihaz türüne göre  özelleşebilir.
 
Yukarıdaki örnek OID ‘mizaşağıdaki gibi  şekillenir.
 
1.3.6.1.2.1.1.5.0 
 
Bu ağaç yapısını bir resimle görselleştirelim.
 
 
 
 
 SNMP Protokolü Detayları ve PDU Yapısı
 
SNMP protokoli UDP tabanlı birsistemdir.Network yönetim sistemlerinde network cihazlarını görüntelemek içinkullanılır.SNMP  IPS(Internet  Protocol Suite) ‘in bir parçasıdır.SNMP Network yönetim standartlarınıiçerir,ayrıca Uygulama Katmanı Prokolü,veritabanı şeması  ve Veri  Nesneleri  içerir.
 
SNMP  Uygulama Katmanı’nda,OSI referansmodelinde  7.  Katmanda çalışır.SNMP agent UDP 161. Portüzerinden gelen istekleri alır.Yönetici herhangi kullanılabilir bir kaynaktan161. Port üzerinden agent’a  istekgönderebilir.Agent cevabı  kaynağınportundan geri yollanır.Yönetici bildirimleri (Trap veInformRequests) 162. Portüzerinden alır.Agent herhangi kullanılabilir port üzerinden bildirimler  üretebilir.
 
Aşağıda üç önemli yapıyla haberleşme gösterilmiştir.Burada bir client programı cihaz üzerine kurulu bulunan yazılıma bir istek gönderiyor.OID numarasıyla gelen bu istek 161. porttan iletiliyor.Ardından gelen isteğe uygun OID numarası ile Agent yazılım MIB  ağaç yapısı üzerinde ilerleyip,uygun yere gidiyor.Ve oradaki bilgiyi get etme veya set etme işlemi yapıyor.
 
 
 
PDU Yapısı ve Çeşitleri ... 
 
Bütün SNMP PDU(Protocol DataUnits)’ları aşağıdaki gibi yapılandırılmıştır.

IP Header – UDP Header – Version–Community-PDU Type-Request ID-Error Status –Error Index-VariableBinding

Şeklinde yapılandırılır. 
 

Yedi adet SNMP PDU’ları aşağıdakigibidir:

GetRequest: Değişken listelerinin veya değişkenin değerini bulur.İstenen değişkenlerdeğişken bağlama olayında belirtilmiş olur.Belirlenmiş değişkenin değerininbulup getirilmesi bir parçacığın listeden bulunup getirilmesi gibi agenttarafından yapılır. 

SetRequest:Değişkenlistelerinin veya değişkenin değerini değiştirir.Değişken bağlamaları isteğingövdesinde belirlenir.Yine değer değiltirilme işlemi agent tarafından yapılır.

GetNextRequest: MIB içindebelirtilen hedefin sonraki adımında bulunan,yani bir sonraki değişkeni alır.MIBağaç yapısında iteratif bir şekilde dolaşabilmeyi sağlar. 

GetBulkRequest:Çokluiterasyonlar  ve çoklu değişken cevaplarıalmak için kullanılır.

Response:GetRequest,SetRequest,GetNextRequest,GetBulkRequest ve InformRequestiçin değişken değerini ve onay bilgisini döndürür. 

InformRequest: Yöneticidenyöneticiye asenkron bildirim içindir.Bu PDU SNMPV2’deki Trap formatınıkullanır.UDP’de gönderilen mesajın karşıya gönderildiğine dair herhangi birgaranti yoktur,InformRequest  busorunu  okundu bilgisi üzerinden geriyebir onay göndererek çözer. 

  

Evet arkadaşlar yazımın sonuna gelmiş bulunuyorum.SNMP Protokolünü tanıdık,sonraki makaleleriM Java API'lerini görerek,Java ile SNMP Programlama konusuna değineceğiz.Bir sonraki makalemde görüşmek dileğiyle ... 

 

Batuhan Düzgün

Sakarya Üniversitesi

Bilgisayar Mühendisliği 

Currently rated 5.0 by 1 people

  • Currently 5/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Etiketler:

Bilgisayar Ağları (Network)

Comments

Add comment


(Will show your Gravatar icon)  

  Country flag

biuquote
  • Comment
  • Preview
Loading





Bu site BlogEngine.NET 1.4.5.0 ile oluşturulmuştur. Türkçe çevirisi BlogEngine TR ekibi tarafından yapılmıştır.

Batuhan Düzgün

Sakarya Üniversitesi 

Bilgisayar Mühendisi

Endüstri Mühendisi

Yeditepe Üniversitesi

Bilgisayar Mühendisliği Yüksek Lisans 

 sahibinden.com

   Kıdemli Uzman Yazılım Mühendisi  

E-Mail 

   batuhan.duzgun@sahibinden.com

   batuhan.duzgun@windowslive.com

  github.com/batux

 

Sayfalar

Calendar

<<  September 2018  >>
MoTuWeThFrSaSu
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567

Yazıları geniş takvimde göster